SpelAlmedalen 2015

Under 2015 handlade 16 officiella programpunkter om spel

Måndag den 29/6

kl.10:00-11:00
Så kan mångfalden öka i dataspelsbranschen
Arrangör: Nordiska Ministerrådet
Var? Campus Gotland, Strandvägen 4
Vad? Samtal om hur man får en mer inkluderande spelbransch. Bl.a. Gameport, Diversi & Donna finns på plats.

Kl.10:30-11:30
Det kreativa entreprenörskapet – nu tar vi plats i näringslivet
Arrangör: Tillväxtverket
Var? Börsen, Strandgatan 10
Vad? Samtal om kultur och kreativitet och internationella företag. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen finns på plats.

Kl. 10:50-11:20
Hemligheten bakom det svenska spelundret
Arrangör: Sveriges Ingenjörer
Var? S:t Hans Café, S:t Hansplan 2
Vad? Johanna Nylander från Dataspelsbranschen berättar om det svenska spelundret

Kl. 11:00-12:15
Robottekniken som revolutionerar rehabiliteringen
Arrangör: Danderyds sjukhus
Var? Bryggarsalen, Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34
Vad? Samtal om hur innovationer kan förbättra sjukvård, i programmet utlovas det att vi får veta hur ett dataspel kan hjälpa smärtpatienter.

Kl. 15:00-16:00
Framtidens arbetsmarknad – de ungas syn på saken
Arrangör: Sveriges Ingenjörer
Var? Arbetsmarknadstältet, S:t Hans Café , S:t Hansplan 2
Vad? Samtal om framtidens innovation, arbetsmarknad och behovet av kreativitet. Per Strömbäck från Dataspelbranschen finns på plats.

Tisdagen den 30/6

kl. 10:00-11:00
Så kan datorspel vara nyckeln till framtidens lärande
Arrangör: Microsoft
Var? PicHit Huvudkontor, DBW-huset, Södra Kyrkogatan 3
Vad? Samtal om hur datorspel kan användas i undervisning. Personer från Microsoft, Doberman & Kodcentrum på plats.

Kl.13:00-16:00
Spelhörnan hos Sweden Game Arena öppen för alla
Arrangör: Sweden Game Arena
Var? Södra Kyrkogatan 13
Vad? Spela Progress, Carpet Kitty, Tiny Trick Tiles & testa två racingsimulatorer.

Kl.13:00-14:15
Så kan utbildning och forskning göra Sverige till en världsledande dataspelsnation
Arrangör: Sweden Game Arena
Var? Södra Kyrkogatan 13
Vad? Samtal om vad som krävs för att spelbranschen skall kunna växa.

Kl.14:45-16:00
Kan dataspel säkra Sverige som framgångsrik IT-nation
Arrangör: Sweden Game Arena
Var? Södra Kyrkogatan 13
Vad? Samtal om vad som krävs för att spelbranschen skall kunna växa internationellt

Kl.16:00-17:00
Spelmingel & spelturnering
Arrangör: Sweden Game Arena
Var? Södra Kyrkogatan 13
Vad? Mingel med spelfolk och branschen som finns på plats under veckan.

Onsdagen den 1/7

Kl. 09:00-10:00
Så kan regional mobilisering bli en nationell spets för internationell attraktionskraft
Arrangör: Sweden Game Arena
Var? Västsvenska arenan, Campus Gotland, Cramérgatan 3
Vad? Samtal om spetsområdet dataspel som regional attraktionskraft.

Kl. 10:00-11:00
Hur kan en chef förändra en ojämställd kultur?
Arrangör: Ledarna
Var? Spegelsalen, Wisby Hotell
Vad? Samtal om ojämställdhet i mansdominerade branscher. Johanna Nylander från Dataspelsbranschen finns på plats.

Kl.10:30-11:30
Innovation ger mångfald på arbetsmarknaden
Arrangör: Bräcke Diakoni
Var? Sal E30, Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5
Vad? Samtal om innovationsdriven utveckling av digitala tjänster för personer som inte fått sitt första jobb. Programmet utlovar en inblick i hur stiftelsen Bräcke Diakoni satsar på utveckling av dataspel för att inspirera och underlätta för arbetssökande.

Torsdagen den 2/7

kl.10:30-11:30
Centerpartiets Rickard Nordin möter SVT:s dataspelsexpert Thomas Arnroth
Arrangör: Centerpartiet
Var? S:t Hansplan
Vad? Samtal mellan riksdagsledamoten Nordin & speljournalisten Arnroth.

kl.15:45-16:30
Konsekvenser av robotiseringen
Arrangör: Hej Digitalt
Var? Hej Digitalt, Södra Kyrkogatan 8
Vad? Samtal om robotisering och digitalisering inom den kreativa sektorn. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen finns på plats.

Fredagen den 3/7

kl.10:20-11:40
Livet leker – Att skapa innovativa leklandskap för barn
Arrangör: Projektet Digitala och fysiska lekmiljöer
Var? Barnrättstorget, S:t Hansgatan 21
Vad? Samtal om ett Vinnovaprojekt som i programmet lovar insikter om hur positiva mekanismer från datorspel och sociala medier stärker barns och ungas fysiska aktivitet i utomhusmiljöer.